Magnitude blog

10 dec

Voedingstips richting dromenland

Een vermoeid gevoel wijten we vaak aan slaaptekort, maar we vergeten de invloed van onze eetgewoontes. Ongezonde voeding kan de kwaliteit van je slaap negatief beïnvloeden, maar zijn er voedingsmiddelen die onze slaapkwaliteit bevorderen?   

Er wordt wel eens gezegd dat eiwitten en aminozuren de kwaliteit van je leven bepalen. Het is dan ook niet toevallig dat het aminozuur tryptofaan noodzakelijk is voor de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Klinisch psychologe Annelies Smolders licht toe: “Je kan dit bijvoorbeeld terugvinden in melk, yoghurt, bananen, kalkoen en noten. Maar dat betekent niet dat een handvol pinda’s een wondermiddel is om meteen in slaap te vallen. Het is wel slim om regelmatig tryptofaanrijke voeding te eten en zo je bioritme een handje te helpen. Veel avondtypes ontbijten bijvoorbeeld niet, omdat ze zo vroeg niets binnenkrijgen. Hun zou ik aanraden om ’s ochtends toch een glas melk te drinken.”

Melk voor elk?

Melk bevat niet enkel tryptofaan, maar ook vitamine B2. Een recent onderzoek aan de Engelse Universiteit van Oxford toont aan dat vitamine B2 slaapverwekkende effecten heeft.  Grootmoeders wijsheid om voor het slapen een warme kop melk met honing te drinken blijkt dus een gouden tip! Vitamine B2 kan je onder andere ook terugvinden in andere melkproducten, broccoli, asperges, spinazie, brood en vleeswaren.

Avondrituelen

Het integreren van deze voedingsmiddelen in je avondrituelen kan ook een gunstig effect op je nachtrust hebben. Wanneer je elke avond voor het slapen gaan een kop warme melk drinkt train je je brein dit met slaap te associëren. De warme kop zorgt er ook voor dat je poriën opengaan waardoor je makkelijker lichaamswarmte afgeeft en ook sneller in slaap valt.

 

Bronnen: Knack | Oxford Sleep Research Society