Magnitude blog

19 nov

Hoe de winter je slaap beïnvloedt

De dagen zijn opnieuw korter, de avonden en nachten langer. Maar is dat werkelijk zo? Hoewel je bed uitnodigend vroeger lonkt, heb je misschien al gemerkt dat je de slaap minder snel vat. Koning winter heeft namelijk een verrassende impact op onze nachtrust!

Je zou denken dat je moeilijker de slaap kan vatten in de zomer vanwege de warmte binnen en buiten, maar niets is minder waar. In de zomer zijn de dagen langer waarop je gemakkelijk licht tot je kan nemen en waardoor je een correct slaap-waakritme hebt. Door de kortere dagen en een gebrek aan zonlicht wordt je slaappatroon verstoord. Wat kan je doen om je slaappatroon opnieuw in balans te brengen?

Slaapkamertemperatuur: Hoewel het verleidelijk is in de winter je thermostaat wat hoger te zetten, doe je het beter niet. Professor Michael Decker, woordvoerder van de American Academy of Sleep Medicine, legt uit: “Wanneer we slapen, went ons lichaam aan de kamertemperatuur. Doorgaans kan je het beste slapen wanneer je lichaamstemperatuur een beetje verlaagd is in een frisse ruimte.” De ideale slaapkamertemperatuur is persoonlijk, maar varieert tussen 18°C en 21°C.

Daglicht: We hebben zonlicht nodig om ons energiek te voelen. Het gebrek aan natuurlijk licht in de winter kan ervoor zorgen dat je je een hele dag slaperig voelt en zorgt ervoor dat ons lichaam op het einde van de dag geen signaal geeft dat het tijd is om te slapen. Probeer daarom best ’s morgens zo veel mogelijk zonlicht tot je te krijgen.

Lichte maaltijden: Winterkost is vaak de ideale manier om de winter door te komen. Vaak zijn het echter zware maaltijden die je ’s nachts wakker houden omdat je lichaam meer tijd nodig heeft om te verteren. Professor Michael Decker raadt dan ook aan om vier tot vijf uur in te lassen tussen je avondeten en het moment dat je gaat slapen.

Lichaamsbeweging: In de winter nestelen we ons liever in de zetel, dan nog de deur uit te gaan voor een energie rovende sportsessie. Studies tonen echter aan dat beweging de diepe slaap bevordert. Kunnen we je niet overtuigen? Met enkele kleine aanpassingen kan je je slaap verbeteren: maak af en toe een fikse wandeling of kies de trap in plaats van de lift.

Ritme: Tijdens de winter is het nog moeilijker je warme, knusse bed te verlaten. Daarom dromen we al snel van uitslapen in het weekend. Om je slaappatroon niet uit balans te brengen, is het beter je tijdstip van slapen en opstaan met maximum 1 uur te verschuiven.

Droge lucht: De droge winterlucht kan droge huid of lippen, hoofdpijn of een verstopte neus veroorzaken. Een verstopte neus kan je hinderen bij het slapen want je gaat al snel je mond openen en mogelijks beginnen snurken. Daarom is het aangewezen een luchtbevochtiger in huis te halen om te vermijden dat de droge lucht je huis binnendringt.