Magnitude blog

05 nov

Hoe ga je lichtvervuiling tegen?

We zijn er allemaal schuldig aan. Van zodra we ons lekker in bed genesteld hebben, nemen we snel nog even onze iPad of smartphone bij de hand om onze mails en sociale profielen te checken. Het toegenomen aantal beeldschermen resulteert echter in lichtvervuiling: een overdaad aan kunstlicht. Vooral onze slaap heeft hier onder te lijden, maar hoe kunnen we dit aanpakken?

Licht stimuleert, maar voornamelijk blauw licht. We worden ’s ochtends gewekt door natuurlijk blauw licht: dat toont ons het verschil tussen dag en nacht, geeft energie en zorgt voor een goed humeur. Maar er bestaat ook kunstmatig licht uit dit blauwe spectrum die de lichtvervuiling veroorzaakt: leds, computers, smartphones, … Het blauwe licht van deze toestellen is veel sterker en bevat ook meer energie dan natuurlijk licht.

Voor het slapengaan verstoort deze hoeveelheid licht en energie je slaapwaakcyclus. Daardoor gaat je lichaam minder melatonine aanmaken, waardoor je  later inslaapt en je je de volgende ochtend meer vermoeid voelt. Normaal stijgt je melatonine niveau in het midden tot de late avond en blijft het voor het grootste deel van de nacht hoog. Maar wanneer je één uur voor het slapen nog even op je iPad surft, schuift je melatonine productie op met maar liefst 3 uur!

Om je biologische klok niet langer te ontregelen, kan je volgende kleine inspanningen deel maken van je avondroutine:

o  Laat geen enkel standby-licht in je slaapkamer aan. Zelfs wanneer het niet in je ogen schijnt, verspreid het een gloed die onbewust storend kan werken.

o  Sluit kunstlicht vanbuiten uit door middel van verduisterende gordijnen.

o  Begin al ’s avonds geleidelijk aan de lichtsterkte in je woning te dempen.

o  Het effect van beeldschermen op de melatonineproductie hangt af van drie factoren: afstand van het licht tot het oog, lichtsterkte en de kleurschakering van het licht. Vermijd daarom één uur voor het slapen gaan je computer, smartphone of tablet. Indien het niet anders kan, verminder de lichtsterkte van het scherm en hou het scherm zo ver mogelijk.